Is een koolhydraatarm dieet hetzelfde als een eiwitdieet?

Een koolhydraatarm dieet betekent dat je minder koolhydraten gaat eten. De gedachte daarachter is dat je afvalt, want koolhydraten zijn dikmakers van de bovenste plank. Een eiwitdieet gaat ervanuit dat je meer eiwitten eet. Zoals jullie weten volg ik sinds kort een eiwitdieet, namelijk dat van dokter Frank. De gedachte is wederom dat je afvalt, want eiwitten helpen je bij het aanmaken van spiermassa en dus ook bij het (sneller) verbranden van vetweefsel.

In veel gevallen is er overlap tussen een koolhydraatarm dieet en een eiwitdieet. Maar zijn ze ook echt hetzelfde? Ik heb me hier de laatste dagen in verdiept, want ik merk dat ik veel afval met een eiwitdieet, maar dan wel door te letten op koolhydraten. Zou het voldoende zijn om alleen minder koolhydraten te eten?

Koolhydraatarm of eiwitrijk

Een koolhydraatarm dieet, de kenmerken

Wie naar de kenmerken van een koolhydraatarm dieet kijkt, zal het volgende zien:

  • Je valt af door minder koolhydraten te eten;
  • Als vanzelf betekent minder koolhydraten meer eiwitten (proteïnes);
  • Wie op zoek gaat naar koolhydraatarme recepten komt vaak eiwitrijke recepten tegen;
  • Een koolhydraatarm dieet is vooral een kwestie van letten op je voeding.

 

Een eiwitdieet, de kenmerken

Wie naar een eiwitdieet kijkt, zal het volgende zien:

  • Je valt af door meer eiwitten te eten;
  • Je gaat op zoek naar producten met meer eiwitten en komt uit bij producten die weinig koolhydraten bevatten;
  • Je komt producten tegen die passen binnen het koolhydraatarme dieet;
  • Je let wederom op je voeding.

 

De verschillen en overeenkomsten

Hoewel het duidelijk is dat beide diëten ongeveer eenzelfde benadering hebben, zijn er wel degelijk verschillen tussen het eiwitdieet en het koolhydraatarme dieet. Zo is het eiwitdieet moeilijker te volgen dan het koolhydraatarme dieet, daar eiwitrijke producten lastiger te vinden zijn. Gelukkig zijn er wel veel boeken en receptengidsen die helpen om eiwitrijke producten te maken.

De overeenkomsten zijn ook duidelijk. Koolhydraatarm betekent eiwitrijk en andersom: eiwitrijk is koolhydraatarm. Koolhydraten en eiwitten kun je wat dat betreft tegenover elkaar zetten. Minderen met koolhydraten is meer proteïnes eten.

 

Twee diëten

In de vorige eeuw al speelden het koolhydraatarme dieet en het eiwitdieet een grote rol bij mensen die wilden afvallen. Er zijn twee vrij bekende diëten op de markt gebracht die veel overlap hebben, maar ook veel verschillen: het Atkins dieet en het dokter Dukan dieet.

 

Atkins dieet

Het Atkins dieet is bedacht door een Amerikaanse dokter, die er van uit ging dat koolhydraten schadelijk zijn voor je lichaam en de verbranding van vet. Hij ontwikkelde een dieet. Het Atkins dieet gaat uit van minderen met koolhydraten. In dat dieet zijn producten uitgebracht die zogenaamd Atkins proof zijn. Het zijn gewone producten, zoals snacks, maaltijden, shakes en ga zo maar door, maar dan wel met weinig tot geen koolhydraten.

Die kun je eten om af te vallen volgens een koolhydraatarm concept.

 

Dukan dieet

Het Dukan dieet komt uit Frankrijk en is bedacht door de Franse arts Pierre Dukan. Hij bedacht een manier om af te kunnen vallen door meer eiwitten te eten. Dat deed hij door boeken te schrijven vol met eiwitrijke recepten. Die recepten zijn de wereld over gegaan.

Hier ben je zelf verantwoordelijk voor. Je koopt geen kant-en-klare repen of shakes volgens dit dieet, maar moet zelf op zoek naar eiwitrijke producten en ingrediënten.

Het Dukan dieet is wat dat betreft een strenger en moeilijker te volgen dieet. Zelf volg ik het dokter Frank dieet, maar ik heb sterk het vermoeden dat dit heel erg is afgeleid van het Dukan dieet. Daarom gebruik ik het Dukan dieet als voorbeeld in dit artikel.

 

Begin zelf met koolhydraatarm en/ of eiwitrijk

Je kunt wel makkelijk zelf beginnen met een koolhydraatarm en tegelijkertijd eiwitrijk voedingspatroon. Zoek naar eiwitrijke recepten of naar recepten zonder koolhydraten en je zal zien dat je binnen korte tijd aardig wat kilo’s kunt verliezen, enkel en alleen door anders te gaan eten.

Ik volg het dokter Frank dieet

dr Frank PosterOm af te vallen ben ik deze week begonnen het dokter Frank dieet te volgen. Dit is een eiwitdieet waarover mensen erg enthousiast zijn. Om je een beetje te informeren heb ik onderstaand artikel geschreven over het dokter Frank dieet, zodat je weet wat het is. Misschien breng ik je zo op een idee?

 

Het Eiwitdieet van Dokter Frank

Er zijn vele verschillende soorten diëten, ieder mens is tenslotte verschillend. Ieder heeft zijn eigen wensen, keuzes en voorkeuren. Deze voorkeuren zijn vaak de beslissende factor in het kiezen van een goed dieet. Een goed dieet voor de één hoeft namelijk niet te betekenen dat het ook perfect is voor de ander. Het is erg belangrijk om een dieet te zoeken waar jij je prettig en relaxed bij voelt. Er kan namelijk veel stress bij een dieet komen kijken, sommige dingen die jij graag wilt eten kan namelijk misschien niet altijd. Zorg er dus voor dat jij het perfecte dieet vind waar jij je prettig bij voelt. Dit is één van de belangrijkste factoren voor een succesvol dieet. Het Dr. Frank dieet is één van de vele soorten diëten, dit dieet is samengesteld door Dr. Frank van Berkum.

Zelfredzaamheid

Dr. Frank van Berkum heeft een boek geschreven over het hongerige brein, honger en trek naar bepaalde producten zit volgens hem namelijk in het brein. Als jij dus heel graag wilt afvallen zou jij deze gedachtes moeten overwinnen. Het boek is in feite een soort van cursus, een cursus zelfredzaamheid. Je leert over je eigen brein en waarom dat brein zo weerbarstig is als het gaat om afvallen. Afvallen is namelijk iets waar jouw hersens helemaal geen zin in hebben, zij eten liever gewoon wat lekker is en waar het brein zin in heeft. Dat is namelijk het lekkerst, niet waar? In het boek verteld Dr. Frank van Berkum over jouw eigen, bijna onbewuste, maar zeker automatische gedachten. Deze gedachten kunnen soms behoorlijk in de weg zitten als jij wilt afvallen. Er bestaan echter relatief simpele trucjes om van deze gedachtes af te komen, en dit kun jij helemaal zelf doen.

Wat vinden mensen het belangrijkste?

Het Dr. Frank dieet is echt iets voor mensen die graag de weg gewezen word, het liefst hebben deze mensen een duidelijke handleiding, over wat zij moeten doen en wat zij moeten eten. Daarnaast zien ze het liefst nog een lijst met recepten die gezond zijn om te eten en perfect in het Dr. Frank dieet passen. Een van de belangrijkste hoofdstukken in het boek is dan ook een uitleg hoe jij het beste gewicht kunt verliezen. Dit gaat aan de hand van een soort vragenlijst. Deze vragenlijst begeleidt de mensen door het boek en dus ook door het dieet. Dit dieet is zeer geschikt voor mensen die enkel en alleen dit dieet willen volgen en ernaast maar naar één stem willen luisteren, en dat is die van Dr. Frank van Berkum.

Eiwitten

Centraal in dit dieet staan de eiwitten, het lichaam met daaraan hangend onze huid, botten, spieren en vrijwel alle organen zijn opgebouwd uit eiwitten. Eiwitten zijn dus zeker een aanrader om te eten. Deze eiwitten worden namelijk voor zoveel dingen gebruikt dat er vrijwel niets meer over blijft om nog vetten van te produceren. Dit in samenwerking met een flinke dosis sport, zorgt ervoor dat afvallen met het Dr. Frank dieet verschillende succesverhalen opgeleverd heeft.

 

Lees de website van dokter Frank zelf.

Of lees de review van Consumentenbond.

Joehoe!

Ola!

De tentamens zijn bijna voorbij (overmorgen de laatste) en ik heb tot nu toe gelukkig alles gehaald :)
Daarna ga ik nog even op vakantie en dan kunnen jullie weer nieuwe blogposts verwachten!
Verder gaat hier alles goed en heb ik er van genoten om alles even rustig aan te doen.
Over een week of 2-3 ben ik er weer.

Tot snel

Voldoende groenten en fruit eten

Groene smoothies drinkenJe kunt elke dag voldoende groenten en fruit eten door groene smoothies maken. In een groene smoothie zit namelijk 60% groente en 40 procent fruit. Zo krijg je in 1 keer de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groente en fruit binnen.

Waarom groente en fruit eten?

Veel mensen weten dat ze groente en fruit moeten eten omdat het gezond is, maar waarom is dat eigenlijk zo? Het is heel simpel in groente en fruit zitten belangrijke voedingstoffen, eigenlijk alles wat je nodig hebt. In groente en fruit zitten vitaminen, mineralen, vezels, anteoxidanten, trage koolhydraten en nog veel meer.

Al deze voedingstoffen zorgen ervoor dat je lichaam goed werkt, want het is de brandstof dat het nodig heeft. Wanneer je niet voldoende groente en fruit eet, zal je lichaam minder goed gaan werken en heb je vaak ook weinig energie. Je immuunsysteem word ook zwakker en zul je vaker ziek worden.

Groente en fruit opdrinken

Je kunt al de groente en fruit dat je nodig hebt binnen krijgen door het op te drinken. Door groene smoothies maken word de groente en fruit vloeibaar, waardoor je het makkelijk kunt opdrinken. Een groene smoothie wordt namelijk gemaakt, door groente en fruit in een blender te stoppen. De groente en fruit worden dan samen gemixt tot een heerlijke drankje.

Je kunt er ook nog eventueel wat onverzadigde vet eraan toevoegen, zodat je lichaam de voedingstoffen beter op neemt. Onverzadigd vet zit in melk, yoghurt, kokosolie en lijnzaad. Je kunt 1 van deze dingen gewoon in de blender gooien en erbij mixen.

Ik leef nog hoor!

Computers

Zemanta Related Posts ThumbnailHet is tentamentijd op de universiteit, wat betekent dat ik aan het leren ben, net een paar verslagen heb afgerond en ingeleverd en ik gewoon ‘overall’ even niet zo heel veel tijd heb.

I’ll be back, maar eerst even wat voldoendes halen de komende weken!

Tot snel!